RSS
Image

2012+Konspirasi+Galaktik+Hijjaz+Record+37.90-500×500

2012+Konspirasi+Galaktik+Hijjaz+Record+37.90-500x500

Penerbit : Hijjaz Records Publishing
Tarikh terbitan : 01-JAN-2011
Kategori : Rujukan Agama
Harga : RM 37.90*

 
Leave a comment

Posted by on May 6, 2012 in Uncategorized

 

BIDADARI dari TIMUR

بسم الله الرحمن الرحيم

Disebalik kejayaan sorang lelaki pasti punya wanita yang istimewa yang menjadi tunjang kekuatan lelaki tersebut, sama ada ianya IBU atau ISTERI…

Bagi post kali ini…sengaja saya cuba membawa kisah yang sangat istimewa untuk kita jadikan sebagai qudwah dalam perjalanan membina usrah (keluarga) yang sakinah…

BIDADARI DARI TIMUR…memoir isteri seorang pejuang…

Tajuk buku yang cukup menarik..epilog bahagia seorang isteri kepada ulama’ serta pemimpin berjiwa besar yang menyentuh nurani kita dengan kemurniaan peribadinya…

Beliau ialah DATIN TUAN SABARIAH TUAN ISHAK merupakan permaisuri hati TUAN GURU DATO NIK AZIZ NIK MAT….mendirikan rumah tangga ketika beliau masih berumur 14 tahun dan umur TUAN GURU ketika itu 31 tahun.. mengimbau kembali jarak umur Nabi Muhammad SAW dan Saidatina Aisyah ketika mendirikan rumah tangga.

Antara yang dikongsi oleh DATIN bagaimana permulaan melayari bahtera rumah tangga dengan suami tercinta yang pada mulanya hanya seorang pendidik, pendakwah dan akhirnya menjadi Ulama’ yang disegani dan di sanjungi masyarakat. Juga perkongsian detik-detik hidup mereka yang diserikan dengan 10 orang cahaya mata ditambah lagi dengan melayari hidup sebagai seorang isteri pemimpin masyarakat bahkan pejuang agama Allah…

Rentetan peristiwa bagaimana seorang ibu menghadapi dengan tenang ketika salah seorang anak yang disayangi dimasukkan ke dalam tahanan ISA juga pelbagai lagi perkongsiaan pengalaman yang memberi motivasi kepada kita untuk berusaha menjadi yang terbaik dalam meraih rahmat dan reda-NYA… insyaALLAH…

“Dalam menghitung perjalanan waktu yang kian mengengsot detik usia,aku terus tegakkan diri menerima suratan takdir menjadi isteri seorang pejuang.Biarpun ruang waktu untuk bersamanya kian berkurang aku redha.Biarpun tanggungjawab di rumah kian bertambah tatkala kehadiran zuriat kian bertambah,aku tidak pernah merasa terhimpit”.

“Bagiku andai dia tega berjuang di luar demi menobatkan Islam di ancala kehidupan insan,aku akan sentiasa membina kekuatan untuk berjuang di rumah tangga ini.Dan nubariku ku bujuk untuk sentiasa bersyukur menerima segala takdir hidup ini”.

“Buat mereka yang tertanya-tanya,Indahkah hidup menjadi suri hidup Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat???hadirnya dia dalam hidupku adalah 1 anugerah yang tiada ternilai.Hadirnya adalah wasilah untuk aku merandai hidup ini.Dia membawakan aku menemukan diri sendiri.Dia umpama lantera yang tidak pernah jemu menebarkan cahaya ke segenap ruang hidupku,lantas aku bisa terus mengatur katih mendepani segala cabaran dan dugaan hidup ini.Dunia kami yang berliku panjang,tiada puisi selayaknya yang mampu menggambarkan segalanya dengan tepat.Tiada akal yang dapat melukiskan segalanya secara terang nyata”.

“inilah kisah hidupku.

Aku memilih
untuk menghidu bau syurgaMU
dengan setia bersama suamiku…

telah aku angankan menjejak ke dalamnya
melalui mana-mana pintu yang aku sukai.
Ya Allah,aku mohon redha dan syurgaMU
Amin…”

~Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak~

Buku yang nipis tapi padat dengan perkongsiaan pengalaman hidup bidadari seorang ULAMA’ yang desegani….

Yang belum membaca intipati kandungan buku ini..dapatkan ia walaupun buku sudah agak lama diterbitkan…

Belajar dari pengalaman orang untuk mncipta sejarah hidup kita sendiri..menjadikan contoh yang baik sebagai ikutan, semoga beroleh pahala dan keberkatan dalam usaha memperbaiki diri..

~~ fr0m READING to be A’LIM  ~~   🙂

 
Leave a comment

Posted by on April 25, 2012 in Uncategorized

 

PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH dan RASUL

بسم الله الرحمن الرحيم

Image

untuk perkongsiaan kali ini, sengaja saya cuba mengimbau kembali buku yang boleh dikatakan sudah lama penerbitannya karya USTAZAH FATIMAH SYARHA. Sedikit synopsis untuk perkongsiaan bersama.

Novel ringkas ini mengisahkan Qaniah, seorang wanita yang sangat berhati-hati dalam menetapkan pasangan hidupnya.

Keimanan yang tinggi dan kepercayaan yang menyeluruh terhadap Islam membuatkan beliau menggunakan segala pendekatan yang diajar Rasulullah SAW untuk hanya menerima pasangan hidup yang benar-benar dapat mendidik beliau dan keluarga ke jalan rahmat. Berkat kesabarannya itu, beliau akhirnya berjaya menemui PEMILIK CINTANYA, setelah Allah dan Rasul.

Image

Buku ini walaupun sudah lama diterbitkan, tetapi antara tulisan yang memberi kesan  agak mendalam dalam jiwa saya. Alhamdulillah, walaupun buku ini agak nipis tetapi ia sarat dengan nasihat, motivasi serta kisah sebenar hidup penulis bagi pemuda pemudi khususnya.

Alhamdulillah, untuk merasai dan menghayati apa yang dikatakan nikmat CINTA, siapa sebenarnya pemilik CINTA kita setelah ALLAH dan RASUL… cepat-cepat cari buku ini untuk penambahan ilmu juga semangat baru buat kita semua..

Usah risau jika diri belum dihinggapi kumbang,

 usah gelisah jika diri masih teragak-agak meninggalkan sesuatu yang belum benar ditakdirkan menjadi pemilik CINTA kita,

usah gusar mengharap sesuatu yang belum pasti akan kenyataannya,

sebaliknya…

gusarlah jika diri masih tidak berusaha untuk berusaha dan berusaha menjadi yang terbaik bagi meraih CINTA ALLAH, RASULNYA…..dan insyaALLAH, pasti CINTA itu akan menyusul selepas itu.

~~fr0m reading to be A’lim~~ 🙂

 
Leave a comment

Posted by on April 3, 2012 in Uncategorized

 
Aside


Sebuah buku karya seorang pelawak berkulit hitam, Steve Harvey.  Edisi terjemahan bahasa melayu oleh PTS mengisahkan bagaimana cara berfikir seorang wanita yang tidak di fahami lelaki juga pemikiran lelaki yang selalu di salah tafsir oleh wanita.

Menurut penulis, ramai wanita yang diperdaya oleh lelaki kerana gagal memahami apa yang lelaki fikirkan. Oleh itu, penulis cuba mengetengahkan pemikiran kaum lelaki supaya lebih mudah untuk kaum wanita membaca pemikiran kaum lelaki.

Lazimnya, di dalam perhubungan seseorang lelaki yang tidak bertanggungjawab lebih banyak berkawan dengan wanita kerana suka-suka dan tidak ada matlamat diatas perhubungan tersebut. Selepas beberapa ketika perhubungan dijalankan, akhirnya putus ditengah jalan.

Mula mencari buku ini apabila selalu disebut oleh Ustaz Hasrizal dalam bukunya “Aku Terima Nikahnya”.

Melalui buku ini juga kita dapat mengetahui bagaimana cara berkomunikasi dengan lebih baik dalam hubungan berlainan jantina. Ramai yang tidak menyedari fitrah wanita yang suka bercerita dan berkongsi masalahnya dengan orang yang disayanginya tanpa mengharapkan penyelesaian kepada permasalahan tersebut, tetapi hanya sekadar mahu meluahkan apa yang membebani fikirannya sahaja.

Namun begitu, berbeza pula bagi lelaki yang tidak banyak berbicara sebaliknya terus mencari penyelesaian kepada permasalahan tersebut. Perbezaan yang dianggap kecil seperti inilah merupakan permasalahan utama yang menyebabkan lelaki dan perempuan menghadapi permasalahn di dalam perhubungan mereka.

Penulis menghurai satu persatu berkenaan permasalahan ini. Walaupun perkara ini dilihat dari perspektif barat, namun begitu inilah penyakit yang kian menular dalam masyarakat kita yang perlu diambil perhatian juga peringatan bersama.

Buku ini cuba mengupas berkenaan dengan sikap sebenar kaum lelaki yang seharusnya diketahui oleh kaum wanita. Jangan hanya sekadar jatuh hati dan terus bercinta, tetapi akhirnya hidup merana. Banyak “tipu daya” kaum lelaki lintah darat yang seharusnya difahami oleh kaum wanita.

Bagi yang mempunyai masalah, dan bakal mempunyai hubungan yang lebih serius, mungin bagus untk mengkhatamm buku ini agar dapat menambah pengetahuan juga persiapan diri untuk memperolehi kejayaan dan keharmonian dalan sesuatu perhubungan.

insyaALLAH buku ini pasti dapat membuka minda dan fikiran kita tentang permasalahan yang dihadapi di dalam perhubungan. Segala yang baik dikongsi bersama.

Jadi, j0m tambah ilmu pengetahuan dengan membaca buku ini.

                                                              ~from reading to be a’lim~~ 🙂

Act like a Lady, Think like a Man

 
Leave a comment

Posted by on March 31, 2012 in Uncategorized

 

LaksaMana SunAN

next b0ok to share…  😉

Image

Alhamdulillah..selesai merantau bersama ‘laksamana” ku di alam fantasy menentang ‘taghut’ makhluk tunggangan “sang petala” iaitu iblis laknatullah…sekadar ingin berkongsi cerita ttg koleksi 5 buah novel yg mnjadi kesayanganku….ingat lagi first time masuk popular mcm biasa ada target n budget utk novel trbaru..tapi bila novel yg di cari tiada..hati tergerak mngambil “CINTA SANG RATU” dek kerana covernya yang bjaya mnarik prhatianku..baca synopsis mcm best jgk fantasy antara kurun ke 15 dgn dunia skrg…bila dah habis rasa trgantung critanya..cri maklumt rupanya sblm tu ada smbngannya iaitu “ BAGAIKAN PUTERI”..bmula dari sinilah..aku semakin “jatuh cinta” dgn watak laksamana sunan itu…ditinggalkan trus sgala minat novel cintan cintun yg jln cite nya lbh kurang je sbnarnya n banyak buat kita berangan..

Teringat bila org btanya knp minat sangat dgn laksamana sunan…novel cinta ke tu? Hee jawabku ringkas nak cerita susah..tapi yg pntg bkan kisah cinta biasa2 tapi kisah CINTA luar biasa…nak tau kna baca la..saja nak suggest kan diorang utk baca dan hayati sndiri…

Hatta mak sndiri berebut nak baca “SUTERA BIDADARI”..barangkali juga telah tertarik dgn watak itu…

Bak kata seorg peminatnya juga:

“baru saja mengkhatamkan sbuah novel berunsur Dakwah + thriller = “sutera Bidadari” ….karya Ramli Awg Mursyid.. Novel yg bejaya menarik perhatian ana walau asalnya, ana x gemar mmbaca novel. Betapa sucinya jiwa dan pengorbanan Laksamana sunan yg menjadikan Rasulullah s.a.w. sebagai idola dlm stiap gerak langkahnya.. hidupnya itu hanyalah smata-mata utk mndambakan cinta Yang Maha Esa. jalan cerita yg tidak membosankn pembaca & pasti akn ttunggu-tunggu jwapan pda pghujung crita.. .. setelah slesai membaca, terfikir pla indahnya jika dpt btemu dgn llaki sperti sunan (& smemangnya betemu Rasulullah itu lbih indah).. Siapa kah sunanku?? para pmbaca novel thriller dakwah karya ramli awg mursyid pasti akn merasai nya..”

Image

 sbnarnya ramai dah tertawan dgn watak hasil ilham RAMLEE AWANG MURSHID…sungguh mnarik cara gabungan dakwah, thriller, cinta juga CINTA yg disampaikan dlm novel ini..wlupn jika dfikirkan mmg x logic..tapi mesej yg cuba disampaikan mmg menusuk ke dalam hati..seolah2 laksamana sunan itu wujud…hee apa yang difikir itu ada…

Buat yang mencari CINTA sejati…

yang teragak2 mninggalkan cinta buayafriend..

yang kecewa kerana cinta

dan mendambakan CINTA ILAHI…

jom penuhi hati anda dengan sedikit masa mengembara bersama “pemuda bduka dari tanah rencong” gelaran oleh RATNA SANG RATU, juga “pemuda btanduk dua” gelaran dari catalina yang akhirnya hidupnya diserahkan sepenuhnya kpd Yang Maha Esa setelah mnjdi mariam…insyaALLAH moga hati anda kembali sedar bahawa CINTA kpd NYA lebih bmakna melebihi cinta manusiawi…moga dakwah ini mnjadi sesuatu yg mudah utk meresapi ke dalam hati2 kita yg mudah lalai…moga watak ini mnjadi salah satu semangat dan pendorong kita untuk brusaha mnjadi hamba yg terbaik demi RAHMAT dan REDA dari NYA…

Image

peringatan buat diriku juga kalian semua… 🙂

 
2 Comments

Posted by on March 17, 2012 in Uncategorized

 

Menyelam ke Dasar QALBU

Image

first book that I want to share…

alhamdulillah ini antara koleksi buku bermanfaat untuk dijelajahi bersama..

segala yang berkaitan dengan

Hati

hati merupakan suatu elemen paling penting dalam diri seorang manusia..
hati merupakan ketua kepada kerajaaan diri.malah para ulama’ sufi mmenggelarkan hati sebagai raja dalam kerajaan tubuh badan manusia.

Tanpa kita sedari, segalanya bermula dari HATI…

Tapi kenapa bila disebut soal hati, org akan lebih merujuk kpd CINTA?

 Itupan cinta blainan jantina..pendeknya akal pemikiran kita bila disebut soal hati pasti ia bkaitan masalah cinta..

Sifat mazmumah yg berkaitan hati: marah, benci, dendam, iri hati, hasad dengki,

Sifat mahmudah: sayang, cinta, ikhlas, rindu, hormat, serta lain lagi yg mmg segalnya berkaitan hati..

Jadi memang x dapat dinafikan lagi bahawa hati merupakan enjin utama dalam memastkan kelancaran perjalanan kita dalam melayari lautan onak penuh duri dan nikmat duniawi ini..bertepatan dengan hadis junjungan dan pemberi syafaat kepada kita sebagai umatnya iaitu:

“ sesungguhnya di dalam diri manusia ada seketul daging, bilamana dia baik, maka baiklah seluruh anggota dan bilamana dia rosak, maka rosaklah seluruh anggota, ketahuilah itulah HATI” ( Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sedikit Petikan untuk dikongsi bersama,

“LEMBUTKANLAH HATIMU”

karya Ustaz Amaluddin Mohd Napiah

LEMBUTKAN HATI UNTUK MENDAPAT RAHMAT ALLAH

Keras atau tidak sikap seseorg bpunca dari hati. Cuaca dan kondisi hati sangat mempengaruhi ragam,tingkah laku, aktiviti dan rutin harian hidup manusia.

HATI DIIBARATKAN SEPERTI ENJIN??

Enjin mrupkan kompenen tpenting bagi sesebuah knderaan itu, andainya enjin kereta itu brada dlm keadaan baik, maka keadaan kereta itu dikira amat baik. Jika ia bmasalah maka besarkah masalah kereta itu dan akan mmbabitkan tuan pnya kereta sekali..

PUNCA ENJIN BERMASALAH??

Enjin akan bmasalah dan mngalami kerosakan tuannya brsikap “ bmalas-malsan” untuk mnjaga dan melakukan “ servis” ke atas keretanya. Panduan atau “ manual” yg dberikan tidak diendahkan. Jadual pnukaran minyak hitam tidk diambil pusing. Kebocoran minyak hitam tidak dipedulikan. Air tidak secukupnya. Kita semua tentu dapat meneka dan mengagakkan apakah risiko yg bakal nlaku akibat kecuaian dan pengabaian itu.

Demikianlah jga halnya dgn HATI, yg mnjadi “enjin” atau lantera kehidupan manusia di dunia ini. Mnjaga, memelihara dan mngawalnya adalh kewajipan yg dibebankan ALLAH atas pundak sekalian manusia. Pengabaian kpd kesejahteraan hati mrupakan satu dosa dan pengjhianatan trhadap AMANAH ILAHI. Mmbiarkan hati kotor, bmasalah, dan bpnyakit akn mngakibatkan penderitaan, kehinaan, dan kerosakan di muka bumi ini, seterusnya bpnjangan ke akhirat sana.

Persoalannya, knp hati jadi sakit, kotor, kasar, keras, buta atau terkunci???

Jwapn kpd persoaln itu tidak lain adalah dsbbkan oleh dosa yg kita lakukan sama ada sedar atau tidak. Dosa itu lah yg mnjadi pnghalang taqarrub kita kpd ALLAH. Dosa itulah yg mngeraskan hati kita hingga payah utk menerima ilmu, nasihat, dan teguran. Dosa-dosa itulah yg mnjauhkan kita dari jalan kbenaran.

“ orang yg paling lembut hatinya( hati yg tuduk kpd ALLAH dan hati hati yg sejahtera ialah org yg pling sedikit dosanya,” kata seorang tabiin yg terkenal bnama Makhul ad-Dimsyaqi rahimahullah.

Justeru dunia umumnya dan ummah khasnya memerlukan insan-insan yg lembut dan penyantun jiwanya supaya turun rahmat Allah. Maka, minimumkanlah dosa kita semoga ALLAH blemah lembut dan berbelas kasihan dgn kita.

Betapa pentingnya peranan hati dalam hidup kita, pentingya hati untuk menentukan segala amalan kita, pentingnya hati untuk membezakan iman kita, pentingya hati dalam menentukan sikap kita…pentingnya hati kerana tiada siapa yg benar dam mampu mengetahui mahupun membaca apa yang tersurat di dalam HATI kita ini melainkan pemilik hati kita DIA YANG MAHA AGUNG…DIA PEMEGANG HATI.

يا مقلب القلوب, ثبت قلوبنا علي دينك وعلى طاعتك


Sekadar peringatan bersama untuk dikongsi.. 🙂

 
1 Comment

Posted by on March 10, 2012 in Uncategorized

 

fIRst TrIaL..

have a greats day…

this is my first trial to use the wordpress as a new sharing to all of you… actually this is my assigment for Multimedia Journalism Courses… we should have to create a blog… so i try to use this wordpress.. and also try to share all about the interesting BOOKS… so thats why I give my wordpress names as a AIREDING!!

 AI means love in mandarin and reading of course about read anything that readable to reads…

ops.. sorry…my english is a broken english but I want to try, try n try to be the best… 😉

selamat memulakan kembara pembacaan bersama saya….

~~”sharing is caring”~~

🙂

 
Leave a comment

Posted by on March 10, 2012 in Uncategorized